Produkten har blivit tillagd i varukorgen
Bonus-
trappa
Bonustrappa
Din varukorg är tom!  
  • OBS! Du väljer produkt i kassan

Grenade Aminosyror - BCAA

 

 

Aminosyror är byggnadsstenar av protein. Grenade aminosyror(BCAA) är de mest essentiuella aminosyrorna för aktiva personer. Om du ska bygga muskler och bränna fett så är de ovärderliga. Nu visar resultat från studier att man kan behöva ännu mer än man tidigare trott.

Vad är BCAA?

Det finns tre BCAA; leucin, isoleucin och valin – de kallas så på grund av dess struktur och inkluderar en “sidokedja” med en kolatom och tre väteatomer. BCAA spelar en ytterst viktig roll om man av olika skäl vill ha en smal, muskulös och hälsosam fysik.

BCAA står för en tredjedel av muskelproteinet och således spelar det en viktig roll i muskelmetabolismen. Först av allt så styr de aktiveringen av proteinsyntesen i musklerna. En hög aktivering av proteinsyntesen är inte bara nödvändigt för att bygga muskler, det är också den grundläggande funktionen bakom återhämtning och anpassning som behövs efter träningen.

Dessutom har speciellt lecuin kunnat stimulera proteinsyntesen oberoende av insulin, via aktivation av (phosphorylation) viktiga proteiner involverade i proteinsyntesen i musklerna. Detta har konstaterats hos både djur (Anthony 2002) och i mänsklig muskelvävnad (Karlsson et al., 2004). Tillgången på leucin spelar också en viktig roll för att minimera proteinnedbrytningen (Combaret et al., 2005). Om man letar efter en beprövad antikatabol/anabol produkt så är BCAA det bästa du kan få.

Nu kommer problemet . . .

När man tränar så används BCAA till stor del i energiproduktionen och under hårdare träning så används ännu mer BCAA som energi under och efter träningspasset.

BCAA utsöndras ständigt från levern och andra interna organ för att behålla blodsockernivån. BCAA står för upp till 40% av blodsockerproduktionen under hård träning ( Layman DK 2004).

Förutom energiproducent, fungerar BCAA även som en direkt prekursor av glutaminproduktion (Holecek 2002) vilket är det viktiga ämne som bidrar till allt immunförsvar och all cellomsättning (Curi et al., 2005).

Behovet av BCAA ökar rejält när kroppsbyggare börjar begränsa kaloriintaget under en deff.

BCAA tycks styra användningen av glukos i musklerna genom att stimulera återanvändning av glukos - via glukos-alanin-cykeln (Layman et al., 2006). Det innebär inte bara att man får en proteinbesparande effekt, det ger också en stabil glukosnivå med låg insulinutsöndning då man begränsar kaloriintaget (Layman et al., 2006). Det är ett mycket önskvärt scenario som krävs för att bygga muskler och bränna fett på samma gång.

Faktum är att BCAA är så kraftfullt och har en sådan positiv effekt på glukosomsättningen att den blivit en viktig del i behandliingen av sjukdomar såsom fetma, typ-2 diabetes och Metabolic Syndrome X (Layman 2006, Rennie 2005).

Intag med BCAA ger resultat

Det är intressant att nämna att BCAA är de enda aminosyror som inte bryts ned i levern. Alla andra aminosyror genomgår levermetabolism innan de kommer ut i blodomloppet. BCAA klarar sig undan hela denna process. Det innebär att tillskott direkt påverkar blodnivån av BCAA.

Således kommer intag av BCAA före, under och efter träningspassen att öka upptaget i muskelvävnaden (Curi 2005). Det ger följande fördelar:

• Mindre mjölksyra under hård träning och bättre träningskapacitet (Anthony et al 2002).

• Bättre cirkulation av tillväxthormon (GH), vilket uppenbart förbättrar de processer som leder till muskeltillväxt (De Palo et al 2001).

• Mindre muskelnedbrytning, bättre återställning av glykogenet i musklerna, förbättrat immunförsvar, bättre uthållighet (Coombes & McNaughton 2000)

Således alla som tränar hårt, vill få snabbare återhämtning från träningen, mer muskelstorlek, minskad muskelömhet får fördelar genom att öka intaget av BCAA i kosten.

Hur ska du ta BCAA?

BCAA tas upp snabbt och enkelt. Att ta BCAA är speciellt effektivt före intensiv träning. Studier har i för sig också visat att mer BCAA i samband med måltid ger högre nettostimulans  av proteinsyntesen och mer muskeltillväxt (Paddon-Jones et al., 2005). Således rekommenderar jag följande:

• En portion BCAA 30 minuter före träning.

• En portion BCAA tillsammans med  2 eller 3 vanliga måltider varje dag.

 

 

 

Produkter