Produkten har blivit tillagd i varukorgen
Bonus-
trappa
Bonustrappa
Din varukorg är tom!  
  • OBS! Du väljer produkt i kassan

5 klassiska prestationshöjare

5 klassiska prestationshöjare

5 klassiska prestationshöjare
Prestationshöjare som produktkategori är både intressant, populär och svår att navigera i. I den här artikeln presenterar vi fem klassiska prestationshöjare som aldrig kommer gå ur tiden.
Prestationshöjare är precis som namnet antyder produkter vars syfte är att förbättra prestationsförmågan. En prestationshöjare kan antingen bestå av en enskild ingrediens, till exempel kreatin, eller en kombination av flera ingredienser. Produkter med en kombination av ingredienser kallas populärt för PWO:s, Pre Workouts.
Det finns en uppsjö av ämnen som avser perfektionera din förmåga att lyfta tungt, springa snabbt eller cykla långt. Ämnen som går att betrakta som dagsfärska och ämnen som studerats i urminnes tider.
Det breda spektrumet av ingredienser och effekter gör prestationshöjare till ett minst sagt svårnavigerat produktsegment. Därför tänkte vi i den här artikeln presentera fem klassiska prestationshöjare som aldrig kommer gå ur tiden.
1. Kreatin
Kreatin är att betrakta som prestationshöjarnas urfader. Forskning på kreatin förekom innan sportnutritionsbranschen haft sitt genomslag och människostudier finns daterade nästan 100 år tillbaka. Kreatin har varit centrum för flera diskussioner genom åren och beskyllts för både det ena och det andra, där det vanligaste varit att det orsakar njur- och leverskador. Ingen av dessa farhågor har visats vara sanna och idag betraktas kreatin som ett riskfritt kosttillskott för friska personer.
Kreatin förbättrar prestationsförmågan i kortvariga och explosiva aktiviteter, så som styrketräning och sprinter. För att förstå hur kreatin gör det behöver man ha insikt i hur musklerna förbrukar energi.
Den mest grundläggande energiformen i musklerna är ATP, adenosintrifosfat. ATP är en molekyl som innehåller tre fosfatgrupper. När musklerna sätts i arbete får de energi genom att bryta lös en av fosfatgrupperna från ATP, vilket förvandlar ATP till sin verkningslösa form. För att ATP ska fortsätta ge energi behöver en fosfatgrupp adderas till molekylen igen, och det är här kreatin kommer in bilden.
Kreatin lagras i musklerna som kreatinfosfat, kreatin med en fosfatmolekyl bundet till sig. När ATP förbrukas är kreatin snabbt på plats för att ge bort sin fosfatmolekyl så att ATP kan återbildas och musklerna kan fortsätta arbeta.
2. Koffein
Koffein är en av få prestationshöjande ingredienser som personer utanför gymsfären har väldigt bra koll på. Som de flesta känner till förekommer koffein bland annat naturligt i kaffe och te.
Den mest kända effekten av koffein är också en av mekanismerna för hur ämnet förbättrar prestationsförmågan: Koffein piggar upp och förbättrar koncentrationsförmågan.
Koffein verkar också genom att öka smärttåligheten. Tänk dig att du är inne på ditt sista set benspark. Mjölksyra ansamlas, pumpen ökar och det känns som att muskeln ska explodera. En ökad smärttålighet i den situationen kan göra att du förmår utföra ytterligare en repetition innan smärtgränsen är nådd.
3. Beta-alanin
Beta-alanin är en naturligt förekommande icke-livsnödvändig aminosyra. Beta-alanin utövar sin prestationshöjande effekt via ett annat ämne som heter karnosin.
Karnosin lagras i våra muskler och bildas genom att beta-alanin och en annan aminosyra, histidin, binder till varandra. Med ett ökat beta-alanin-intag ökar karnosinnivåerna.
Vid intensiv träning bildas väte inne i muskeln vilket gör att pH-värdet sjunker och musklerna blir sura. Den känslan vi får då är den som i vardagligt tal brukar sägas bero på mjölksyra. Karnosin är en buffert, vilket innebär att den motverkar ansamlingen av väte och gör att du kan träna längre innan pH-värdet blir för lågt för att du ska kunna fortsätta träna.
En sak att känna till med beta-alanin är att det kan ge upphov till en stickande sensation i huden. Den känslan är ofarlig och går ofta att motverka genom att dela upp intaget i flera mindre doser.
4. L-citrullin/L-arginin
Anledningen till att vi samlar två ämnen under samma rubrik är för att de mer eller mindre har exakt samma effekt via exakt samma mekanism.
Både L-citrullin och L-arginin är aminosyror som ger upphov till en ökad produktion av kväveoxid. Kväveoxid gör i sin tur att blodådrorna vidgas så att mer blod kan transporteras till musklerna. Effekten av detta blir en bättre syre- och näringstillförsel till muskeln samt en ökad upplevelse av pump.
5. BCAA
BCAA, på svenska även kallat grenade aminosyror, är i första hand inte känt som ett kosttillskott som förbättrar prestationsförmågan, utan ett som ökar muskeluppbyggnaden. BCAA består av tre aminosyror, leucin, isoleucin och valin. Dessa tre aminosyror i allmänhet och leucin i synnerhet spelar en central roll för att stimulera muskeltillväxt.
Bortsett från denna effekt så kan BCAA även hjälpa dig prestera bra genom att förhindra mental trötthet. Mental trötthet är känslan som ofta uppstår i slutet av passet, när det är svårt att motivera sig och tankarna flyter iväg till annat än träning. BCAA motverkar detta genom att minska produktionen av signalämnet som gör oss trötta, serotonin




Produkter